Tips voor het samenstellen van je ideale wervingspakket
We hebben heel wat mooie tools ter beschikking om de ideale kandidaat mee aan te spreken. Naargelang het gezochte profiel, zullen bepaalde combinaties tot betere resultaten leiden. Hieronder verduidelijken we ze één voor één zodat je zelf kan kiezen wat je het meest aanspreekt. We helpen je ook graag bij de samenstelling indien gewenst. Projectmanagement is een noodzakelijke module (bij een nieuwe vacature). Alle andere opties zijn facultatief en kunnen in verschillende volumes worden ingezet. Weet dat een juiste combinatie de kans op slagen exponentieel vergroot, ongeacht het ingezette budget. In de winkelwagen kun je op ieder moment zien hoe groot de investering is en kan je corrigeren.
Projectmanagement? Per wervingspakket (project) wordt
een projectmanager aangesteld. Dit is de contactpersoon voor
de opdrachtgever tijdens de
uitvoering van het project. De projectmanager maakt een communicatieplan aan de hand van de
gekozen communicatiemiddelen. Hij/zij zorgt voor de teksten en publiceert de vacature
standaard op de jobsites van de VDAB, Auxilios, Indeed en Jobsonline. Verder stuurt
de projectmanager de cv's door met bijkomende
uitleg waar mogelijk.
Hierbij kan je je boodschap kracht bijzetten met beeld- of videomateriaal. We helpen de verbeelding graag door op basis van het beeldmateriaal dat jullie al ter beschikking hebben, beelden te maken om mee te communiceren naar kandidaten toe. Uiteraard houden we hiermee rekening met de norm om te kunnen plaatsen op Instagram, Facebook en LinkedIn, zodat we die heel gemakkelijk kunnen doorpubliceren! Gezien video's meer bekeken worden, raden we ook aan om hier te kiezen voor de video. Dit kan ook op basis van stilstaande beelden gemonteerd worden.
Doel? Door aangepaste teksten en een goed communicatieplan, willen we de investering in de verschillende ingezette middelen maximaal op elkaar laten inwerken. De juiste bewoordingen en de synergie die kan ontstaan door op het juiste moment op verschillende manieren binnen de kandidaten te teasen, is van cruciaal belang om de kans op slagen exponentieel te laten groeien. De continue interactie tussen de klant en de projectmanager is belangrijk om kort op de bal te spelen bij de geïnteresseerden.
Advies opname in pakket Het projectmanagement is noodzakelijk bij elke nieuwe vacature. Enkel wanneer een vacature later hernomen wordt (bvb voor een bijkomende aanwerving) is het geen must op voorwaarde dat de aanpak dezelfde blijft.
Belactie? Met een belactie spreken we een aantal passende kandidaten persoonlijk aan. De projectmanager maakt een
selectie in ons bestand met de afgesproken criteria. De belactie wordt
uitgevoerd door een recruiter-specialist tijdens de uren waarop die contacten
te bereiken zijn (buiten normale werkuren). Samen met de projectmanager wordt
een belscript afgesproken waarin de troeven van de job in de verf worden gezet.
Een alternatief voor een selectie op ons bestand, zijn de actief werkzoekenden
die zich melden via de VDAB.
Doel? Door een passende doelgroep persoonlijk te benaderen en duidelijke informatie te geven over de vacature, communiceer je heel direct naar potentiële kandidaten. Ieder contact kan leiden tot een aanwerving.
Advies opname in pakket: Deze actie kan voor elke vacature op elk niveau ingezet worden. Doorheen de jaren heeft Auxilios veel expertise opgebouwd in technische profielen van alle niveaus (masters, bachelors, secundair onderwijs). Het bestand wordt jaarlijks gevoed door minstens 5000 technische en engineering profielen.
Mailactie? Een mailing is dé manier om snel je volledige doelgroep te bereiken. Auxilios target alle contacten in ons bestand op basis van opleidingsniveau, werkervaring en regio. Hoe ruim je hierin gaat, bepaal je zelf samen met de projectmanager. De mail wordt in the look and feel van jouw bedrijf opgesteld, eventueel in combinatie met het campagnebeeld. Bovendien contacteren we telefonisch de 5 best passende contacten die op de mail klikten voor verdere opvolging.
Je kan ook kiezen voor (niet-)geadresseerde flyerbedeling op de klassieke manier. Dit is steeds maatwerk waarin we je graag begeleiden.
Doel? Je bereikt op een snelle manier heel veel potentiële kandidaten. Gezien de prijs niet gerelateerd is aan het aantal gecontacteerde personen, is het een zeer goede methode om jouw vacature en ook jouw naamsbekendheid in een zeer concrete doelgroep te vergroten.
Advies opname in pakket: De mailactie is een sterke aanvulling in elk wervingspakket ongeacht het gezochte profiel. Het kan ook als basis dienen voor een uitgebreidere belactie.
Social media? Jouw vacature wordt
op LinkedIn, Facebook en/of Instagram gepost en getarget. Posten betekent dat
via een aantal kanalen de vacature gratis geplaatst wordt op de gekozen social
media, bvb. op de pagina van het bedrijf zelf en ook via onze beschikbare kanalen.
Het targetten betekent dat je op basis van bvb. opleiding, functietitel,
kenmerken, regio... verschijnt op de wall van je doelgroepen. Je kan hier steeds zelf het budget bepalen wat er mag uitgegeven worden.
Daarnaast is er zowel bij Facebook als bij LinkedIn de mogelijkheid om de vacature te publiceren.
- Met onze tool kan je op LinkedIn voor een maand een jobslot instellen, de vacature wordt dan na het uploaden gematcht aan de kandidaten die passen bij de vacature op basis van profiel, functievoorkeuren en activiteit op LinkedIn. Passende kandidaten krijgen hier ook een melding van op hun wall bij 'aanbovelen vacatures' en krijgen een update in hun inbox.
- Bij Facebook is dit een publicatie van de vacature op https://www.facebook.com/jobs, ook hier wordt dit waar mogelijk gematcht aan passende profielen op basis van regio.
Doel? Het posten van een vacature op social media is op heden een must geworden. Het is een heel sterk medium om een concrete doelgroep te bereiken en te verwijzen naar andere communicatie over het bedrijf en de vacature.
Advies opname in pakket: Via social media bereik je met beperkte budgetten heel gericht een gekozen doelgroep. LinkedIn wordt meer gebruikt voor hogere profielen, maar in principe kan elk medium een sterke meerwaarde zijn in het communicatieplan.
Inmails LinkedIn? Via een
professionele recruitersseat kunnen we alle mensen met een profiel op LinkedIn
bereiken via Inmails. In juni 2020 stonden
Doel? Zeer gericht de vacature verspreiden op basis van heel concrete passende criteria. LinkedIn is een CV-database waar alle gegevens voor handen zijn om reeds een selectie te maken en op die manier enkel de juiste mensen aan te spreken.
Advies opname in pakket: Deze actie is uiterst geschikt voor hogere profielen, vanaf bachelor niveau in uitvoerende functies (vb eerstelijnsverantwoordelijken, gespecialiseerde technisch geschoolden) tot management- en directiefuncties.
Jobboards? We hebben 3 mogelijkheden
geselecteerd, nl. publiceren op jobboards van hogescholen, Jobat en Stepstone.
Doel? Bepaalde profielen zoeken enkel via jobboards, denk maar aan IT-profielen. Deze methodes laat werkzoekende toe om gericht te zoeken en op de hoogte te blijven van de laatste vacatures via mailings aan al wie zich hierop ingeschreven heeft.
Advies opname in pakket Dit zijn kanalen die zich vooral op hogere profielen richten. Jobboards van scholen zijn ideaal om young potentials aan te trekken. Jobat en Stepstone spreken een breder publiek aan en kunnen in alle specialiteiten worden ingezet.
Flyeractie? Met onze flyeractie op maat bereikt je flyer de brievenbus van je getargette doelgroep. Prijzen afh van regio en aantallen. Contacteer ons voor meer info.
Doel? Met een flyeractie bereik je mensen thuis en krijgen ze iets tastbaars in de hand. Hierdoor trekt het de aandacht van mensen die minder actief op zoek zijn aan en krijg je meer employer brand in de gekozen regio of bij het gekozen doelpubliek.
Advies opname in pakket: Een flyeractie kan de campagne heel erg versterken gezien op die manier een zeer latent publiek bereikt wordt. Het medium is interessant voor alle profielen. Gezien de kostprijs, wordt dit vooral aanbevolen wanneer er verschillende in te vullen profielen zijn.
De Zondag? De Zondag is een
krant die verdeeld wordt op zondagvoormiddag via de bakkers. Ze hebben een
duidelijke aparte rubriek voor jobs. Er moeten steeds twee regio's genomen
worden (zie kaartje in keuzemenu). De grootte van de advertentie kan ook vrij gekozen
worden (zie formaten). Dit wordt gecombineerd met 4 weken publicatie op
regiotalent.be.
Doel? Met de Zondag bereik je een breed publiek van latent zoekenden. Het is een medium dat op een rustig moment doorbladerd wordt en op die manier mensen die minder actief op zoek zijn toch aantrekken.
Advies opname in pakket: De Zondag kan de campagne heel erg versterken gezien op die manier een zeer latent publiek bereikt wordt. Het medium is interessant voor alle profielen.